Monday, December 28, 2015

Gaji engineer kapal terbang

Hari tu aku ada baca pasal gaji seorang doctor. Memang kalau nak ikutkan gaji doctor yang baru masuk memang sikit. Agak tidak setimpal dengan kerja. Aku pon ada member doctor. Break satu hari je. Itu pon selalunya kerja. Kerja memang rak gila. Tapi kalau dah minat, itu bukan masalah. Lagipon kerja doktor ni bagus. Tolong orang. 

Ok, aku bukan nak bercerita pasal gaji doktor. Aku nak cerita pasal gaji engineer kapal terbang or nama orang putih nya aircraft engineer. Sebab aku pon kerja sebagai aircraft engineer and dah 2-3 company aku lompat, so... serba sedikit aku boleh bagi tau lah berapa gaji engineer kapal terbang ni.



Kalau nak ikutkan, gaji engineer kapal terbang ni tak fix. Mean that, it is depends on company. Ada company yang gah tapi bayar ciput je and ada pulak company yang kecik tapi bayar agak masyuk. And normally lah kan, gaji basic engineer ni rendah je tapi yang membuatkan dia jadi banyak tu sebab dia akan kira berapa 'type' or 'trade' ko ada. Type maksudnya kapal. Kalau ko ada lesen untuk kapal A330+A320+A380 dll, maka banyakla elaun ko and banyaklah gaji ko and banyak jugakla ko kena bayar tax. Hehe.. Roughly basic paling cokiak pon dalam RM3500. Itu basic sahaja tau. Blom masuk elaun lain2 lagi seperti yang aku cakap kat atas. And normally kalau budak baru dengan basic macam tu, ko akan bawak pulang dalam RM5000 kasar. Kalau aircraft engineer ni, bukan basic je berbeza tapi elaun pon berbeza. Sebab tu gaji untuk fix wing and heli tak sama. Engineer helicopter memang pada awalnya besar dari fix wing tapi kalau ko dah kerja lama kat fix wing, gaji ko boleh cecah RM40k bai. Itupon kalau ko dah kerja dengan banyak kapal la. Kalau ko dari awal sampai habis kerja satu kapal je, memang gai ko naik tak banyak la beb.



Untuk helicopter, untuk engineer boleh cecah RM13-17k sebulan kasar. Nampak banyak kan. Tapi lepas kena tolak income tax, nak menangis rasanya tengok pay slip. Ada jugak company yang incomtax dia cuma tolak basic sahaja and elaun ko akan dapat bersih. Nama company tu pandai pandai la korang carik ye. Hehe.. Kang kena saman mampuih den. Kalau korang dah experience and nak bekerja di luar negara, arab is the best place to go untuk kotang kumpul harta kat sana. Berapa dia bagi aku x pasti sebab aku x kerja kat sana lagi. Maybe dalam RM30k sebulan kot. Tapi sana best sebab bersih and tak tolak tax. Cuma cost of living ja sana mahal. Kena pandai berjimat.

Untuk adik adik yang baru nak apply bidang aviation ni, aku suggest korang fikir elok elok dulu sebelum decide. Tanya diri korang sulu samada ko betul ke nak kerja panas terik, hujan dan ribut semua. Ini bukan benda yang remeh ko boleh buat main-main. Salah sikit habis berpuluh nyawa melayang. Gaji memang best tapi risiko tinggi jugak. Kalau tak ada minat, baik kerja lain je ye. Bukan aku tak galakkan tapi ramai budak sekarang yang study aviation tapi bila suruh buat kerja tak tau. 

424 comments:

  1. Nak tanya berapa kena bayar kalau nak ambil lesen untuk handle kapal tuu?

    ReplyDelete
  2. Dia ada lesen DCAM and license easa. DCAM tu ko boleh anbil sendiri dekat fee places. Tak pasti harga berapa tapi dalam seratus dua kot satu paper. Kalau masuk institusi mcm dlog tu, berpuluh ribu kena bayar. But its worth it la sebab dia ajar dari basic. Lesen easa (uk) ko boleh ambil kat british council. Tiga empat ratus gak kot satu paper. Cuma sekarang nak convert je susah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owhh..sebab saya akan sambung degree in aerospace engineering..tu nak tnya pakar..sbab ada kwan kata nak handle plane kena ada lesen and lesen dia mahal..

      Delete
    2. Amik degree kat mana? Normally budak2 degree tak tau. Dia ingat kalau dia ada degree dia boleh jadi engineer terus. X bro. Aku suggest masa ko tgh amik degree, ko amik skali lesen. Ko just go for exam and study sendiri. Banyak nota kat google.

      Delete
  3. Apa beza juruteknik kapal terbang dan jurutera kapalterbang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoi, aku pon dah x pakai perkataan juriteknik dan juritera ni. Org mosly panggil mechanic or technician je. Diaorg yang akan buat kerja kat kapal tapi x authorize kapal sebab diaorg x da lesen. Kalau engineer or jurutera diaorg boleh release kapal tu sebab diaorg dah ada lesen. Gaji pon berbeza.

      Delete
  4. Assalamualaikum mcam mana no Jedi seorang jurutera kapal terbang.. Blh bgi no whatsapp x sbb bnyak soalan no tnye.. Mne lgi better miat atau dilog trust. Atau ade tmpat lain utk blaja psal aviation

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amik la mana mana course yang ada kat training school di malaysia ni. Dlog or miat dua dua okay je. But bare in mind that sekarang ni dunia aviation dah x mcm dulu. Too crowded with trainee who havent establish yet and too many people who are looking for a job.

      Delete
  5. Assalamualaikum...juz nk tnye..engineer kapal terbang nie leh rambut panjang ke..swasta mmg bole erk..ke tgk company gak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya tak boleh untuk lelaki but kalau terurus, lari bila nampak boss, aku rasa no hal. Ada gak yang aku tgk kerja kat semi gov airlines tu rambut panjang. Jangan panjang sampai ke lantai dah la ye

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Anak saya berminat utk jadi aircraft engnr.pertanyaan saya...sebelum ambil degree mana lebih baik ambil diploma dulu atau matrikulasi dulu?..

    ReplyDelete
  8. Anak saya berminat utk jadi aircraft engnr.pertanyaan saya...sebelum ambil degree mana lebih baik ambil diploma dulu atau matrikulasi dulu?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah dinuatakan yang untuk menjadi aircraft engineer diploma, degree, master or phd sekalipon tidak diginakan. Kalau lesen tak da memang kena start dari bawah. Suggestion is kalau dia betul berminat, pergi belajar di kolej yang menawarkan diploma dengan lesen kapal terbang sekali macam APR.

      Delete
  9. ade dip aviation tp peluang kerja xde....dah bertahun cari job dlm aviation tp hampa...semua nak pengalaman tp mcm mane nak collect experiance kalau x diberi peluang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena faham yang industry aviation kat Malaysia ni sekarang dah padat dengan graduate. Ramai graduate yang sekarang tak ada kerja. Even ada license pon agak susah nak dapat kerja dengan perlambakan tenaga pekerja. Blame it on kolej kolej yang menawarkan jurusan aviation ni tapi keluarkan student yg agak hampeh. So, kalau nak kena p luar negara

      Delete
  10. Yg amik bidang ni ramai lelaki ke and bile waktu kerja ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ramai lelaki and apa maksud 'bila waktu Kerja?' Kebanyakan kerja shift. Jadi kekadang kena jadi burung hantu gak la

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. i am going to further dip in aeroplane maintenance ni dekat unikl miat this jan . one of the senior ada ckp can take license dia while you study . so kiranya after dah habis diploma and dah dapat license tu dah boleh apply kerja dkt any airplane company ke eh ? and kalau perempuan possible tak diambil kerja ? thankyou ��

    ReplyDelete
  13. i am going to further dip in aeroplane maintenance ni dekat unikl miat this jan . one of the senior ada ckp can take license dia while you study . so kiranya after dah habis diploma and dah dapat license tu dah boleh apply kerja dkt any airplane company ke eh ? and kalau perempuan possible tak diambil kerja ? thankyou ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes you can take license while doing your diploma. Sekarang senua buat system DCAM. Tak ada masalah. But i just have to remind you yang akan ada banyak exam dan oral. Be prepare. Tak semudah yang disangka. Pasal perempuan working as an engineer, ada je. Ini nak habaq sekali lagi ni. Kalau dah tau perempuan n kerja bidang engineering, kena kuatkan diri and buat kerja kerja macam lelaki buat. Panjat sana sini, angkat benda berat. Jangan dok mengharap kan lelaki ja buat semua tu sebab x ramai yang perempuan aku tgk boleh panjat naik atas kapa, engine, dan sebagainya. Good luck

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum
    sya mmg berminat dengan bidang ni tp cm sya cuma ade diploma dlm bidang perakaunan saja..tp sya mmg minat dlm bidng penerbangan ni..sya bercdang nk apply MATA. sya x kish walaupun kena bljr dri bawah ke sba sya ok je ngn bidang yang saya minat..agak2 encik bleh x sya diterima bljr dkt MATA..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je. Remember donwhat you love and its not easy as ABC. X sama macam ko study kat uni or college dulu. Nak jadi engineer banyak halangan. Dari segi mental dan fizikal. Berlambak budak budak yg quit amik lesen engineer sebab x tahan dari segi banyak faktor. Sesapa yg cakap senang, ko ludah kat muka diaorang. Anyway, good luck with your choice bro.

      Delete
  16. Abg, nak tanya kalau sy ada diploma mekanikal eng dri poly, so apa kene sy buat kalau nak jadi technician kapal terbang??? Terus apply kat company kapal terbang xboleh?

    ReplyDelete
  17. Abg, sy ada dip mekanikal eng dari poli, so apa sy nak buat kalau sy nak jadi seorg technician kapal terbang? Kalau sy apply dri company terus xboleh? N mcm mana kalau sy nak kerja luar negara pulak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau diploma tak de kena mengena dengan avaition, memang kena start dari bawah bro. Even to complete the course for technician kena ambil masa two years including on job training. So, fikir betul2 sebelum nak join sebab akan soend a lot of time. Itu baru technician. Kalau nak jadi engineer, bertahun tahun baru boleh establish. Kalau nak jugak masuk, boleh la try college swasta yang ada seperti Miat, APR or try masuk poli banting yang ada buat course untuk aviation.

      Delete
  18. Salam bang, sy skg tgh amik lesen dcam utk lae. Cume nk tnya je kalau dlm mlysia ni mane company yg paling ssuai utk establish, skg training under company airline premium mlysia. Harapnya tau la company ape, tpi nk establish kt dlm ni mcm mkn masa so nk tnya company yg better

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. i used to work in that company. Anyway, nak cakap the best company to establish as lae memang susah nak cakap. Even small company pon susah sebab dengan perlambakan license holder yang tak establish lagi. But IF you have the opportunity, try small budget airlines. Cuma keep in mind diaorang ni cakap lain and buat lain. Happen to all companies in Malaysia actually. Especially untuk type course.

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum..sy nak tanya beberapa soalan. Sebelum tu sy ni belajar course technician kat kolej swasta. No1: lepas sy graduate iaitu dah habis belajar module dan lulus semua, sy akan pergi on job training utk 2 thn..masa tu sy bekerja atas nama sendiri atau kolej? No2: kalau dh habis ojt 1 thn technician selalunya boleh bekerja terus atau kena apply apa2 lesen? No3:kalau kwn saya x lepas semua module semasa belajar even diorang dh repeat and so on, diorang boleh terus ojt atau kena habiskan module sampai habis(sy simpati sbb diorang x pandai dan risiko yuran belajar x berbayar nnt) No4: boleh describe further x pasal engineer berlicense ni sbb ada category mcm B1 B1.2 B2..mohon penjelasan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Apasal lepas ko graduate baru nak ojt? Aku tak faham. Ko dari ast ye?
      2. It depends. Normally company akan ambil sebagai contract and after that baru serap sebagai staff. Bit ada je yang direct intake. Performance kena bagus supaya lae or boss boss boleh recommend ko. Jadi technician x yah lesen pon.
      3. Normally memang kena habiskan module bro baru boleh dapat sijil dari college. Company nak tgk ko dah attend semua module ke blom. Kalau fail suruh repeat balik and buat betul betul.
      4. B1.1 ni untuk mechanical Turbine.
      B1.2 untuk mechanical piston
      B1.3 untuk mechanical helicopter
      B2 untuk avionic. Kat sini avionic more advantage sebab x yah nak amik extra paper. Boleh kerja semua kapal.

      Delete
  22. Salam,
    Kalau nak jadi engineer helicopter tu nak ambik course apa ehh??and dkt mana??saya ni lepasan spm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh ambil di mana mana kolej swasta seperti miat, apr, mata dll. Cuma mechanical kenal ambil lesen b1.3

      Delete
  23. Salam,
    Kalau nak jadi engineer helicopter tu nak ambik course apa ehh??and dkt mana??saya ni lepasan spm...

    ReplyDelete
  24. kalau nak ambik course aircraft engineering ni , apa dia punya haluan eh ? #SPMLeavers :) And , berapa tahun pengajiannya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak jadi engineer, lepas spm dah boleh apply mana mana kolej swasta. Dlog, miat, apr dll. Cari kolej yang boleh buat license sekali. Sekarang ni aku tau dlog n apr saja ada buat licensing. Yang lain tak tau. Pengajian x pasti. Maybe 3 years. But after that kena kerja ngan company dulu and collect workschedule before boleh pergi oral n jadi engineer. Bukan mudah ye.

      Delete
  25. Btw,saya nak tanya ada ke tak tempat belajar aircraft engineering ni di luar negara??dan ada tak mana2 scholarship yg boleh support kita??especially kalau ada training yg under airline tu sendiri(mcm qatar airways etc.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat luar negara ada je berlambak untuk training aircraft maintenance engineer such as AST kat scotland if not mistaken. Untuk licensing memang sekarang MARA x bagi dah rasanya. But please double check dengan MARA. Skang duit MARA pon dah kurang kan, so chances untuk study overseas pon kurang. Untuk airlines intake, if for Malaysia x silap cuma Air asia ja buat tapi dia buat untuk mechanical sahaja. Avionic x pasti. Kalau dulu MAS ada buat but now memang dah x buat langsung. Qatar ada buat trainee ke? Setau aku diaorang main terus amik je technician and engineer yg ada experience. Even ko ada license pon diaorang susah nak bagi type course. Kalau p sana as technician, sampai mati la ko technician. Tu yg aku tau la sebab member aku ramai sana.

      Delete
    2. Thanks bagi bnyk info,,saya ni memang ingin nak jadi engineer ni,tapi banyak jugak bnda yg masih belum tau..

      Delete
    3. Thanks bagi bnyk info,,saya ni memang ingin nak jadi engineer ni,tapi banyak jugak bnda yg masih belum tau..

      Delete
  26. Salam bro, nk tnya aircraft engineer dgn aeronautical engineer apa bezanya? Gaji cmna? Boleh x sya lepas dh jdi aircraft/aeronautical engineer and work for a few years pastu apply cadet pilot atau msuk flying school mna2 utk jdi pilot.Dri segi cuti aircraft engineer ni mcm engineer2 lain ka atau dia on duty jgk even public holiday/weekend,bnyk x cuti dia?sbnaqnya sya nk jd
    pilot tp nk msuk flying school mahal dan pilot ni lack masa dgn keluarga.dkt UTHM ada stu course bachelor of aeronautical engineering technology(piloting course), yg ni jdi engineer ke pilot? Maaf bnyk bertanya, org muda mmng curious����, harap dpt reply.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aircraft Engineer - do maintenance on the aircrft
      Aeronautical engineer - Aeronautical engineers use their technical knowledge to improve flight safety and fuel efficiency, reduce costs and address the environmental impact of air travel. They also work with aircraft that operates in space such as robots and satellites.

      Basically, aeronautical engineer tak akan buat maintenance dekat kapal. More to kerja ofis. Sebab mereka hanya ada degree untuk bidang tu sahaja. Diaorang tak ada lesen. Just depend on their uni qualification.

      Ko naj jadi pilot buat apa masuk bidang engineering. P la terus masuk cadet pilot. Memang mahal nak belajar piloting. Semua sekarang kena bayar sendiri. Engineer sometimes kena kerja time public holiday. Tapi diabayar triple la. Ada je sesetengah company yang engineer cuti time PH. Its all depends on the company itself.

      Ko dah tau jadi pilot tu tak ada masa dengan keluarga, dah tu nak jump to that career kenapa? Pelik aku dengan ko ni. Kalau ko fikir banyak sangat pasal no time with family, annual leave, aku suggest baik ko amik bidang lain yang kerja dok depan computer. Yang kat UTHM tu buak nuntuk jadi pilot. Kalau jadi pilot dia tak buat dekat university. dia ada tempat dia sendiri. mana plak nak cekau runaway kat situ.

      Delete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum..mcm biasa sy ada beberapa soalan nk tanya. No1: boleh bg specification sikit pasal tugas2 technician ni contoh; Wire locking, Hydraulic Pipes, dan byk lg..sy perlu tahu sedikit sebnyak blh membantu sy dan kwn2. No2: boleh terangkan psl cara2 menjawab esssay mod 7,9,10?
    No3: slps bekerja as a technician nnt, semasa proses nk apply engineer license tu perlu ambik modul lg sekali atau terus exam? Dan byrn dy utk modul plus exam tu brp agak2nya.
    No4: Macam mana cara nak pergi kerja luar negara, for eg: dubai dan negara2 M.East yg lain..
    No5: Third year utk fresh graduate tecnician boleh kerja kat malaysia aja atau oversea?
    Ye lah saya perlu pastikan flowpath yg betul sebelum buat keputusan.
    Assalam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Tugas technician senang je. Ko follow je apa yang engineer ko suruh buat. Dia suruh masuk fuel tank, ko masuk je. Dia suruh tukar tayar, ko tukar je. But of course lah, ko kena gak tau benda apa yang ko buaa tu. Jangan bodoh bodoh buat je sebab engineer ni bukan semua betul. Sometimes they make mistake and you have to correct them.

      2. DCAM paper aku tak tau sebab aku EASA guy. Normally kalau essay tu ko ada 20 minit nak jawab kan. Dalam essay tu kena ada introduction, main point and conclusion. Try tengok soalan soalan yang lepas.

      3. Tak paham soalan ni. Kalau ko tak amik module lagi, ko kena amik la. cost untuk satu paper aku tak tau.

      4. Nak pergi kerja luar negara kena ada experience minimum 5 years.

      5. kalau fresh graduate tu Malaysia je yang nak ambil ko sebab ko experience pon tak ada. Unless kalau ko dapat p Singapore but living cost sana mahal gak. So it is not worth it.

      Delete
  29. aslm...saya nak tanya..saya nie belom habis SPM lagi....kls sainside....saya ingin menjadi engineer kapal terbang...kemana arah yang saya perlu pergi? Masuk University tak?

    ReplyDelete
  30. Saya nk tanye kalau nk jadi engineer kapal terbang kene amik course aviation ke aeronautical ke aerospace?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takyah degree pon. Masuk kolej macam MIAT, MATA, APR yang ada course untuk dapatkan lesen kapal terbang

      Delete
  31. ni soklan saya :D

    1. buku merah tu dpt lepas dh buat type rating ke atau lps dh siap suma exam..work schedule..oral test?

    2. kamu amik easa kan? bole citer sikit x proses nk convert to dcam?

    Tima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buku merah dapat sebelum buat type rating. Dah habis module, oral, baru dapat buku merah.

      Nak buat conversion sekarang dengar cerita dah tak boleh. baik amik DCAM terus je. Aku batch yang awal awal untuk convert ke DCAM. Kena amik modul 9 and 10 je untuk conversion.

      Delete
    2. oral test biasanya dia taya based on kite puya work shedule ke atau die main taya ikut sedp die je haha

      Delete
    3. Mestilah dia tanya pasal apa yang ada dalam workschedule ko. And then dia tanya pasal basic and pasal kapal. Basically kalau ko jenis yang memnag kerja dan tak curi tulang, insyallah ko dapat jawab soalan tu. Kalau jenis yang baca buku tapi kerje tak jalan, memang susah la.

      Delete
    4. oral test tu kene buat berapa kali baru bole diluluskan oleh assesscor? ...ke dh lulus sekali tu takyah buat lg dh?

      Delete
    5. saya dengar ada certain module dcam ada assessment dia sendiri.. betol ka? pemenda tu?

      Delete
  32. Salam bro.saya baru je hbs degree Aerospace Eng bulan lepas..6 yeears total..so kalau nk ambik lesen tu agak2 brapa lama ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pandai, setahun je dah boleh habis tapi kena collect work experience jugak. Dcam ni x silap ada certain tarkh untuk certain module. So, now Join a company to work with and collect work schedule.

      Delete
    2. module mmg kena complete semua ke baru dpt license DCAM ke bro??

      Delete
    3. Iye bro. Kena complete module lepas tu kena p oral baru boleh dapat lesen. X mudah yang di sangka.

      Delete
  33. assalam , nak tanya , bidang aircraft engineer ni perlu fizik A ke ? n then nak sambung asasi or matrik kan ? berapa tahun pengajian utk jadi aircraft engineer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fizik at least B. Asasi dan matrix tak perlu. Masuk je kolej macam MIAT or APR and st the same time buat license terus. Tempoh untuk jadi engineer minimum 5 tahun ye.

      Delete
  34. Assalamualaikum bang nak tanya, i am a girl.n tbh minat giler dlm bidang nih.tu yg tgh buat research nih pasal bidang nih. Before this ade dpt offer letter jdi stewardess. Tpi x berminat . Nk tanya. Ade org tu dia amek course aircraft maintenance engineering dgn poli banting. N at d sme time,dia amek lesen sekali. saya nk tanya. Lesen tu kene amek dkt mana eh?. 1paper=100myr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lesen tu boleh ambil dekat dca. Kalau ada duit lebih, boleh ambil dekat Dlog atau APR. Yang tu mahal sikit. Sebab tu dengan course sekali kalau x silap.

      Delete
  35. saye nak tanye..aircraft maintenance dngn aeronautical engineering satu bnde yg berbeze ke?dan ape yg saye akan jadi klu saye amek degree dlm kejuruteraan aeronautik?apekah laluan untuk saye capai cite2 saye ini?

    ReplyDelete
  36. saye nak tanye..aircraft maintenance dngn aeronautical engineering satu bnde yg berbeze ke?dan ape yg saye akan jadi klu saye amek degree dlm kejuruteraan aeronautik?apekah laluan untuk saye capai cite2 saye ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aircraft maintenance ni ko belajar pasal kapal yg ada dekat sesuatu company tu. More details system dia. Kalau degree tu general sahaja pasal kapa but dalam benda lain such as management dia akan buat details la. Kalau amik degree tu, lepas graduate boleh jadi QA, Surveyor, Instructor or Tech Service. Cuma nak kerje dekat kapal n pegang tool memang tak boleh sebab type kapal tu korang tak belajar lagi. Kalau nak jadi engineer degree tak perlu pon. Ambil ke license.

      Delete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Klo rabun bleh ke jadi engineer kapal terbang??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je sebab aku pon rabun gak. Tapi ada limit dia gak. Tapi kalau pekak or buta warna memang tak boleh. harap maklum

      Delete
  39. Salam bang. Saya Irfan. Sekarang tengah OJT. Tapi untuk diploma. Saya nak tanya pendapat abang katakanlah saya start ambk license sekarang n then senang ke nak dapat kerja nanti? Sebab ada yg cakap engineer pun susah nak dapat kerja. Apa pendapat abang selaku yang sudah banyak pengalaman dalam bidang ni. Abg kerja company mana ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok, buat masa sekarang memang aku x nafikan yang nak dapat kerja susah. Blame to ur president sebab ekonomi malaysia teruk, semua industry jatuh. Hahaha.. lagipon sekarang minyak turun dik. Untuk yg kerja helicoptaq, kena la bertabah sedikit sebab client semua nak murah. Diaorang guna boat. Airlines rasanya ok lagi kot. Aku tgk malindo still ambil orang lagi. Bagi aku, just go for licensing kalau ko betul betul berminat dengan bidang ni.

      Delete
  40. Assalm bang..saya ade survey Emirates Aviation University..klau study kat stu dy kat stu die trus kerje ngn fly emirates ke cmne..ad x schollarship yg nk prgi EAU tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal Emirates aviation tu tak pasti tapi memang takda scholarship yang p belajar kat sana. As far as I know la kan. Lagipon bukan sekarang segala benda biasiswa banyak dah disekat kan.

      Delete
  41. Slm nak tanya kalau kat poli banting utk course aircraft maintanence engineering mmg sekali tak dgn lesen? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau amik course di Poli banting memang kolej tak buat sekali licensing untuk student tapi kalau student nak ambil sendiri, poli akan bayar KALAU lulus setiap paper. Mean that student kena fork out their own money first. Setiap paper yang lulus boleh claim dekat Poli

      Delete
  42. assalam bro, sy skrg tgh ojt sebagai technician ( mechanical ) dan sedang menduduki exam dca... bro kate technician xyah ada lesen pun xpa ... kenapa depa dok suruh pulun amek dca exam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang amik lesen apa? Cat A kot. Aku cita lesen cat B.

      Delete
  43. Assalamualaikum... kalau ambil course kat Allied Aeronautics Training Centre.. tempoh 3 tahun.
    Apa pandangan tuan?
    Anak saya lelaki SPM tahun ni. Boleh sambung degree??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok, from my understanding la kan, AATC tu dia di approved oleh DCA. Jadi tak ada masalah untuk belajar di sana.Cuma di sana dia cuma boleh produce lesen Cat A1 sahaja untuk student dia. Mean dia produce Technician berlesen. Bukan engineer. TETAPI, belom lagi ada student dia yang dah dapat lesen Cat A1 tu. Cadangan saya lah kan, why not hantar anak akak ke kolej yang boleh buat license untuk aircraft engineer sekali. Kalau dia bagi type course lagi cantek. Contoh Dilog atau APR. Sebab nya kalau anak akak dah lepas 3 tahun n then dia nak sambung untuk jadi engineer, dia kena ambil paper sendiri and duduk exam sendiri sendiri. Selalu budak budak macam ni dia dah x da motivation sebab malas. Baik bagi dia masuk kolej yg saya sebutkan tadi and then suruh dia habiskan masa di sana selama 5 tahun.

      Delete
    2. By the way, kalau nak degree atau master ke dalam bidang aeronautic, memang lepas tu bukan kerje engineer kak. Baca balik apa yang saya tulis. Nak jadi engineer x perlukan semua tu. BUT kalau kolej tu boleh bagi diploma and license at the same time, itu kira bonus. Politeknik ada diploma untuk budang kapal terbang. At the same time, any student yang nak sambung buat license dia akan bayar kan. Itu dah kira bonus tu. Even MAS pon x support staff dia in term of money tau kalau nak amik lesen jurutera.

      Delete
  44. Icym ade buat twran diploma dlm bidng jurutera kpl trbang. Hbes blaja dpt lsen dcam. Ape pndapt tuan.. Ank sye spm taon lps.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua Eksekutif ICYM, Datuk Saroni Judi, berkata pelajar yang mengikuti program berkenaan bukan sahaja mudah diserap dalam bidang pekerjaan malahan mendapat pembiayaan MARA dengan jaminan pendapatan pekerjaan permulaan sebanyak RM7,500.

      Ok, ini statement yang saya dapat dari website dia. Which I found bullshit. Sorry ye. Engineer nak dapat rm7.5k pon susah. Nak dapat kerja lagi la susah sekarang. Lagipon kolej ni baru lagi. Tak pernah melahirkan any engineer or license technician pon. My suggestion, masukkan anak ke kolej yg dah produce engineer. Unless you want to gamble.

      Delete
    2. Terima kasih...jadi dimana patut ank sye mohon.. Sye krang arif berkaitan aircraft engineering ni.. Bantu sye..

      Delete
    3. Boleh memohon dekat mana mana institut yang diiktiraf seperti DiLog, APR, MIAT, Poli. Setau saya kolej kolej ni dah melahirkan engineer untuk kapal terbang. Yang lain saya tak berapa pasti. Kalau nak diploma sekali, Poli banting is a good choice.

      Delete
  45. Saya Ikhwan, Bro, saya ada pertanyaan ttg Diploma Penyelenggaran Pesawat dr[ Politeknik Banting tu, boleh ke sambung Degree in Aerospace Engineering? Tkasih Bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je bro. I dont see why cause diploma tu sama je

      Delete
  46. bro, saya lepasan spm dan bercadang nak try bidang ni. tapi kebanyakan org kata bidang ni susah. and banyak pakai duit setiap sem. saya pun taknak susahkan mak ayah sgt. so what's ur comment bro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah tu kalau ko tak belajar memang susah. Kalau nak senang p kerje Mcd je. Kalau nak belajar swasta, memang kena ada duit. X pasti berapa kena ada. Boleh check dengan kolej kolej swasta. Tak silap kalau org terengganu, Yayasan terengganu ada buat loan untuk belajar dalam bidang ni. Kalau tak, ambil mara dan belajar di MIAT atau Poli Banting.

      Delete
  47. Abang. Saya nk tny ok x kalau masuk Kolej Yayasan Melaka. Dia course 2 dalam 1 diploma + engineer licensed.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok je. Tapi ko tanya dulu dia buat license apa. B1 atau B2. Kolej ni x pernah lahirkan engineer or technician lagi. Better ask more details about this especially pasal licensing tu.

      Delete
    2. Dia ada buat 2 2 lah abang. Yg mana lagi elok dan bagus mengikut pendapat abang. Saya nk tny pros and cons b1 and b2

      Delete
    3. Jap. Btw abg. Mana lagi bagus. Lesen DCA or lesen EASA

      Delete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. ok. saya nk tanya. lepas diploma kejuruteraan penyelenggaraan pesawat boleh terus kerja ke?. and gaji mcm mana. ok tak kalau amik poli banting tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je terus kerja. Gaji ikut company la. Ada yang bawah 2k and ada yang atas 2k. Its all depends pada experience ko. Jangan la nak harap lepas grad dapat gaji 5k. Ko start from bottom dulu. Poli banting ok. At the same time dia akan bayar student dia yang ambil dcam license.

      Delete
  50. Salam bro. boleh sy tahu bro dulu belajar kat mana ? Apply mcmana ? And ada scholarship tak? Sy dah habis diploma dlm mechanical engineering & berminat sgt nak sambung aircraft eng. Dah cari kat internet tp payah nak jumpa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku fresh intake from Mas. Lepas spm terus masuk mas jadi trainee. Dulu kolej kolej untuk aircraft engineering ni x banyak pon. Dilog tu pon x wujud. Semua time tu mas sponsor and siap bagi allowance lagi. Kalau macam ko baru habis diploma, aku suggest masuk apr or dilog. Ko akan diajar basic pasal aircraft and then akan buat license sekali. Try apply MARA. Sebab kalau nak bayar pakai duit sendiri beratus ribu dia charge tu.

      Delete
  51. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  52. Salam nak tanye bagi pihak adik saya..adik sy study aircraft engineering di mata,kuantan
    1.Ape prosedur untuk ojt dengan airasia, mas dan sebagainya
    2.ade tak elaun diberikan?

    btw, Kolej ade sediakan tempat ojt di Johor tapi tiada elaun diberikan dan kos yg perlu dibyr kepada pihak yg menguruskan ojt amat mahal . tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,

      1. procedurenya cuma kena ada basic aircraft sahaja. Kalau x da, memang x boleh sentuh kapal. Nak masuk ojt ke mana mana tempat pon, normally kolej akan suruh student pilih and nanti kolej sendiri akan contact company tu. Kalau penuh( sebab setiap company ada limit untuk student ojt), kolej akan hantar ke tempat lain.

      2. Allowance x pasti. Kena tanya company tu sendiri. Skang ni zaman susah nak ojt dapat allowance.

      MATA punya fee untuk belajar dekat sana tak sediakan bayaran untuk student ojt ke? Selalunya all included. X pernah pulak dengar kolej suruh student fork out duit sendiri untuk buat ojt sebab selalunya nak ojt skang pon memang kena bayar. Birnally duit belajar kat kolej tu termasuk ojt sekali.

      Delete
  53. Salam , saya memang berminat dalam bidang ni dan saya dapat OFFER LETTER from DILOG , APR , MIAT and ALLIED AERONAUTICS untuk programme Aircraft Engineering. Tp APR tak ada Profisional Certificate just ada license jadi sepanjang hidup saya kene kerja dalam field aviation lah yek manakalah MIAT ada degree and license. Bro suggest mana lagi better and the safest way to secure my jobs in future ???

    ReplyDelete
  54. Assalamualikum Abang....
    Saya ada beberapa soalan berkenaan bidang aircraft maintenance ni.Harap abang sudi jawab.

    1.Saya pelajar SPM tahun lepas dan saya ada dapat tawaran daripada POLITEKNIK BANTING dalam bidang Aircraft Maintenance ni.Mengikut pandangan abang,betul ke keputusan saya untuk join Poli Banting ni?

    2.Beberapa anggaran purata kos kalau saya nak ambik lesen sebagai aircraft engineer ni?Sebab setahu saya poli banting taksediakan sekali lesen,kita kena ambik sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Poli banting okay. Even budak budak poli dulu aku paling respect sebab masa ojt diaorang memang buat kerje. Poli approved by dca. Jadi kalau betul nak belajar pasal aircraft, itu salah satu kolej yang bagus (skemanya ayat aku).

      2. Poli memang x ada buat licensing untuk student dia tapi setiap paper yang student dia amik kat dca n lulus, dia akan bayar. Ok what.. at least masa study kat poli ko dah habiskan 10 paper kira okay la tu. Baki tu habiskan masa dah kerje

      Delete
    2. Oh...ok...thank you bang.
      satu lagi soaln bang,kalau saya masuk bidang ni,saya kena betul-betul lancar cakap English atau sekadar boleh bertutur dalam BI? sebab bhsa inggeris saya biasa-biasa je bang.sekadar boleh bertutur dgn teratur dan fhm apa org ckp.Tak delah betul-betul lancar.

      Delete
    3. Well then, ko kena lancarkan lagi bahasa english ko sebab ada ujian english for aviation. Lebih kurang ielts ujian dia.plus, masa ko kerje, manual semua dalam bahasa english. Kerje sometimes dengan mat saleh and everything dlm aviation is english. Xdala cakap grammar ko kena perfect but at least GOOD. Not AVERAGE.

      Delete
    4. Ok bang...i'll try my best.
      abang,kalau aircraft engineer ni kan,dia cuma fix airplane dekat hanger kan? tapi, pakcik saya, dia ikut sekali dalam sesuatu penerbangan tu.Dia duduk dekat belakang pilot. baju dia pun macam pilot, tapi badge line atas bahu dia je yang lain. Itu pun tugas aicraft engineer ye bang?

      2.abang,saya ada baca comment2 dekat atas pasal lesen EASA dan DCAM.
      Boleh abang terangkan tak apa tu lesen EASA dan DCAM?
      Apa perbezaan antara keduanya?
      And which one is better?

      Delete
    5. Yes itu pon engineer jugak. Jarang dah engineer ikut pilot fly. Dulu iyerlah sebab semua system analog. Sekarang dah digital memang x yah ikut dah.

      Easa ni european punya. Dcam malaysia. Nak kerje kat europe kenala la caa license which is easa. Dcam ni laku kat Malaysia dan arab je. Tapi skang ramai arab country nak engineer ada endorse type dalam easa license gak. Dua dua ok. Ko amik easa license, kat Malaysia kena convert gak. So for starting, ambil DCAM dulu. Kang nak convert easa license tu susah plak

      Delete
    6. ohh...

      abang,pasal license jenis B1,B1.1 and B2 tu kan....
      boleh x klu saya terus lompat utk ambik B2? Atau saya must follow the step which mean sya kena ambik B1 dulu lpstu baru B1.1 dan akhir sekali baru B2?

      pakcik sya ada license B2,gaji dia lebih banyak dri isteri dia yg cuma ada license B1.
      In truth,sya x kisah pun psl gaji ni.asal ada kerja lps study nnti.

      Delete
    7. Dik. Ini bukan pilot. B1 tu mechanical. B2 tu avionic. Dia akan bagi pilihan nak pilih B1 atau B2. Kalau ko x minat tukar tayar, amik jelah B2. Bukan nyer nak kena amik B1 dulu baru boleh amik B2. Pasal gaji ni subjective. X semestinya B2 tu lagi banyak dari B1 and vice versa. Its depends pada experience ko.

      Delete
    8. hihi..ouh..sorry2.sya x tau.
      terima kasih sbb sudi jwb semua soalan2 dri budak mentah mcm sya. by the way,blog abg nimemng sgt membantu sya mencorak my own way dlm bidg ni.klu abg x kish....boleh bgi nama fb abg x? nnti sya add abg.

      Delete
    9. assalamualaikum abang...
      i have another questions for you if you not mind to answer it...

      1.abang haritu ada ckp yang kalau sya join polytechnic banting dan kalau sambil saya study kat situ saya ambik license,sekurang kurangnya lps habis stuy,saya dh hbis 10 papers dan yg selebihnya sambung lps hbis study which mean when i am working for any airlines..
      maksudnya,sya hanya akan dpt license lepas sya habis belajar?

      tapi abang kata klu x de license x boleh fix airplane langsung,jadi...lps habis study dan ojt, sya x boleh dpt kerja lagi selagi x habiskan DCAM papers?

      maaf kalau soalan saya agak kucar kacir sikit. harap abang faham...

      Delete
  55. Salam abg , nak tanya untuk jangka masa 5 tahun lagi aircraft mechanical atau avionics lagi demand?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua dua demand dik. Kalau ko ada experience and banyak type lagi lah demand. Setakat ada buku merah je orang dah x pandang dah. Sekarang semua kira experience.

      Delete
  56. salam.Nak tanya profesional certificate tu apa ya?sebab saya akan masuk apr this april.kalau ada yang tanya apr cost sekarng 138k.4tahun 2tahun class then 2tahun ojt.Dan bila dah habis beljar macam mana nak daptkan banyak type rating?saya ambil b1.3 okay ke?atau b1.1 lagi okay?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Profesional certificate tu lesen/buku merah ko. After dapat lesen tu, try mintak kerja mana mana airlines or small aviation company. But bare in mind that ko masuk masuk bukan jadi engineer sebab ko experience tak ada. Jadi mechanic dulu for a few years and then dah ada experience baru boleh pergi oral and jadi engineer. B1.1 or B1.3 dua dua okay je. Kalau nak masyuk amik dua dua. 😀

      Delete
  57. Assalamualaikum bang. Saya nak tanya ni . saya ada dapat tawaran Ke Unikl MIAT for diploma of engineering technology in avionics maintenance . kalau nak buat license skali boleh ke ? and after habis dip, saya boleh trus dapat krjaa or perlu sambung degree untuk dpat kerja ? And which license i should get to be an engineer in aircraft maintenance . Thats all, thankss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat license sekali pon boleh sebab miat ada juga conduct exam untuk licensing. Lepas habis diploma boleh terus kerja. Offer tu untuk avionic kan. So basically you akan belajar pasal electrical n electronic. Which mean B2 license.

      Delete
    2. Abg nak tnya klau nak jdi engineer i kena tera dlm maths ke ? Maths yg ade tu susah ke

      Delete
  58. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  59. Hai boleh tak bagi email or number bcs i hv a lots of questions to ask. Really. And kinda urgent. Thanks

    ReplyDelete
  60. Abg,saya akan msuk Dilog bulan ni...saya nk tnya la...yg oral assessment tu lpas dh buat smua module atau time tgh buat module,saya konfius kat situ je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. After certain module baru boleh buat oral. Thats what as per my dlog friends

      Delete
    2. Owhhh..thanks...abg pun dilog jgak eh dlu?

      Delete
    3. Owhhh..thanks...abg pun dilog jgak eh dlu?

      Delete
    4. No. Aku zaman otai. Dlog tu x wujud pon lagi. 🤣🤣

      Delete
    5. Rasa2 nya la kan...abg rasa amik cat A atau cat B yg lgi bgus...sbb dua2 tu ada pros cons dia,so nk tnya la pndapat otai2

      Delete
  61. Assalamualaikum.. Saya ni budak lepasan spm 2016.. So saya nk ceburi bidang aicraft maintenance ni.. Jdi saya dalam dilema untuk pilih institusi belajar.. Boleh tuan bagi komen tentang politeknik banting?? Politeknik ni memang tidak diiktiraf DCA ... Tapi student dpat ambil exam DCAM dekat MAVA..so.. Same je ke dgn institusi yg diiktiraf DCA??

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually sya pun dapat kat politeknik banting.. but still dilema nak pergi ke tak.. n okay tak.. n kat mana ambik lesen tu??

      Delete
    2. Bukannya tak di ikitiraf. Ayat ko tu harsh sangat la. Dia cuma tak dapat ato lagi je sebab dalam pemprosesan. Student boleh je ambil exam under 'persendirian' sebab dca tgh nak proses diaorang punya organization. Takda masalah pon.

      Delete
    3. DCAM PART 66 B1/B2 AND CAT-A1
      FULL LOAN COVER B1/B2 AND CAT A1 T&C Applied.

      welcome to Admal Aviation College.

      DCA 145/DCA 147 APPROVAL NO ATO/2015/03
      WHATAPP JE: 0183998580 JAZELLE

      Delete
  62. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum.. abg nk tanye sikit.. saye nk amik course utk penyelengara pesawat kat polibanting... course ni nanti belajar ape je? Like mase kat menengah dulu saya budak acc.. so belajar la subjek like acc,pd,addmath and the basic core so kalo amik course ni nanti belajar ape je? And senang x nk terapkan subjek yg bakal diajar nanti ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang dia ajar tu normally basic aircraft. Cara cara nak pegang tools n buat wire lock bagai. Dia ada workshop gak yg ko boleh practise kan. Nanti kalau kerja semua tu kena tau la. Kalau benda basic pon x tau susahla nak kerje kat kapal

      Delete
  64. Adtec atau dilog yg lgi bgus utk Cat A

    ReplyDelete
  65. Salam , sy nk tnya , if dh kerja sbgai technician aircraft then cmna ye nk upgrade ke engineer? And how much the fee?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, bro upskilling je buat CAT A1..aircraft mechanic license>>> ADMAL AVIATION COLLEGE>>> 0183998580 JAZELLE

      Delete
  66. www.admal.edu.my

    DCAM PART 66 B1/B2 AND CAT-A1
    FULL LOAN COVER B1/B2 AND CAT A1 T&C Applied.

    welcome to Admal Aviation College.

    DCA 145/DCA 147 APPROVAL NO ATO/2015/03

    gENTLE? WHATAPPS : 0183998580 Jazelle for more info!!

    ReplyDelete
  67. Boleh saya tahu abang bekerja sebagai apa sekarang?

    ReplyDelete
  68. Salam bang nak tanya mana lebih baik kolej admal yg tawarkan lesen dcam blajar 4 thn ke miat buat lesen easa part 66 bende tu tapi 2 thn peringkat sijil. Lagi satu bang betul ke kalau ada masalah buta warna(x teruk sgt) still boleh amik bidang turbine tapi x leh amik bidang avionic. And last question lepas umur lingkungan 45 thn kita boleh kerja lagi x dalam bidang ni sekian terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tasanya miat xda buat caa license sebab caa license mahal. Buat dcam ja. Ye buta warna x leh dik oi. Engineer umo 60 kalau sihat pin boleh kerje lagi

      Delete
  69. Assalamualaikum tuan.. Saya ade mendapat tawaran untuk masuk ICYM.. Daripada comment tuan ,, ICYM belum ada lahirkn engineer or technician lagi.. Kenape blm?

    ReplyDelete
  70. assalamualaikum..
    sy ingin bertanya..anak sy mmg berminat dlm bidang Aviation..
    baru² ni dia ada survey aeronautical training dkt subang..
    boleh beri pendapat..

    ReplyDelete
  71. keputusan spm xbrape bagus..math dn bi dpt hanya lulus..ade try mintk poly banting..tp xdpt ape² feedback lgi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikutkan poli banting sekarang dah buat interview untuk the next intake sebab ada member penysarah sana. Anyway, kalau memang berminat boleh try APR, DLOG atau MIAT. Saya tak pasti pasal pinjaman or biasiswa boleh dapat ke tak sekarang ni. Orang mana ye? Kalau Terengganu, Yayasan teregganu ada bagi biasiswa. Kalau x, cuba apply MARA

      Delete
  72. keputusan spm xbrape bagus..math dn bi dpt hanya lulus..ade try mintk poly banting..tp xdpt ape² feedback lgi..

    ReplyDelete
  73. Assalamualaikum tuan, sy nak tanya..adik sy dpt tawaran bersyarat kursus penyenggaraan pesawat di allied auronatics tran cntre..dcam part 66 category a1..kursus n tmpat tu ok ke?prospek kerja camnaer? Tu prog diiktiraf ke?peluang kerja tu sbg juruteknik ke camner? Perlu smbg lg kursus apa lg utk jd engineer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kolej tu di iktiraf dca. Jadi takda masalah pkn nak masuk n belajar kat sana. Cat A1 pon bagus sebab sekarang demand tinggi. Cat A1 sebagai technician ja. Kalau nak jadi engineer kena tambah paper. Yang tu kena tanya DCA paper apa nak tambah sebab x silap la kan, ada certain paper je kena ambil kalau dah ada Cat A1. But kena double confirm dengan dca. Peluang pekerjaan insyallah ada.

      Delete
  74. aku ada kelayakan SPM shj. Boleh apply project engineer aircraft???

    ReplyDelete
  75. salam, klau adtec shah alam rasa2 okay tak?
    tpi adtec kluarkan budak budak cat A jer, so okay tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok sangat sebab CAT A sangat demand sekarang ni.

      Delete
  76. salam.nak tanya antara fix wing dgn heli yg mana satu peluang kerja cerah kat luar sana utk cat A?sebab kat tempat saya belajar kena pilih utk pengkhusuan lesen skrng ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  77. Bro blog kau ibarat cahaya pentunjuk untuk aku weh skg nie....serious thanks bro..
    #Hello_MIAT

    ReplyDelete
  78. salam bro, saya sekarang tengah OJT untuk completekan diploma in aircraft maintenace saya. berdasarkan apa yang saya dengar, banyak airline in malaysia seakrang semua nak atleast CAT A, so rasa mcm diploma saya ni sia-sia saja sekarang ni. soalan saya, kalau saya nak sambung CAT or CAT B, kat mana training school yang boleh direcommendkan? and anggaran RM untuk course berapa? thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak sambung boleh buat dekat Dlog or Daviation. But kena double confirm dulu. Admal pon ada buat kalau x silap aku la kan. Cost untuk CAT A, itu kena call sendiri sebab aku memang tak tau. Kekadang company ambil je yang tak ada CAT A dan lepas tu dia akan bagi ko course tu. Dont worry about peluang pekerjaan. Insyaalah ada la tu

      Delete
    2. anyway Adtec ada buat part time and harga dia RM2400.

      Delete
  79. Bro, antara Poli Banting dengan ADTEC Shah Alam yang mana bro suggest better? Sebab saya dapat tawaran kat 2 ipt ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua dua pon okay cuma adtec ada sekali dengan CAT A if not mistaken la. Its a bonus.

      Delete
    2. Kalau ikut facilities dengan kos(bayaran) , facilities kat poli or adtec lagi convenience? And kos lebih kurang ke? CAT A tu license jugak? Boleh sy dptkan email tuan utk berhubung?

      Delete
  80. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  81. Assalam bro
    Lepas baca komen2 kt atas ni sye mcm xde harapan la nk smbung degree dlm aircraft engineering ni sbb 1:sye dh pilih masuk uitm amik kos mekanikal engineering.klau nk ikutkan bro ckp kt atas tu course yg xde kaitan dgn aircraft engineering ni memang kne start dri awal(kos sye tu mmg xde kaitan pon dgn aviation😩)so memang xde cara lain ke nk further degree in aircraft maintenance lepas diploma mechanical engineering??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try MIAT atau terus masuk APR or DLOG. No need degree pon nak jadi engineer. ada lesen and basic course dah cukup and dua kolej tu dah sediakan untuk student untuk ambil license.

      Delete
  82. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  83. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  84. Salam bang..nk tnya la..saya nie dpt tawaran Miat tuk avionic maintenance..agak2 peluang kerja besar tak? Lpas tu apa beza avionic n yg lain? Halatuju tuk engineering avionic maintenance lak mcm mana? Dkt skolah dulu saya bukn student mekanikal tpi student akaun...Harap dpt bantuan dri abng..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peluang kerje still ada. Dont worry even though aviation kat Malaysia ni x besar mcm US. Avionic ni blaja pasal electrical n electronic. Belajar memang payah amat sebab kena tau wiring diagram bagai but kerje insyallah x angkat benda berat berat sangat la kan.

      Delete
  85. SALAM BRO, between Poli Banting dgn ADTEC mana lagi complete facilities dia? and dijil dri mana lgi valueable? Kalau ikut facilities dengan kos(bayaran) , facilities kat poli or adtec lagi convenience? And kos pengajian lebih kurang ke? saya confuse la bro sebab tak banyak information sy dapat dri internet pasal kedua dua ipt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku x pernah masuk poli or adtec. So cant give much information pasal benda ni. Apa kata ko p je kat kolej tu sendiri n tgk facilities dia. Kalau nak ikut cert, dua dua pon okay

      Delete
  86. Salam abg,saya pelajar lepasan kolej matrikulasi and saya ada dapat tawaran untk buat degree dalam kejuruteraan aeronautik(penyelengaraan pesawat) di UTHM. Dekat situ dia ada tawarkan elektif CAT B1.1 and CAT A . Apa pendapat abg?.Sebab bila baca comment saya dengar pasal MIAT and POLI ja. Takda pulak pasal UTHM.Kalau saya terima tawaran tu yg mana satu lagi bagus antara dua tu?

    ReplyDelete
  87. Salam abg,saya pelajar lepasan kolej matrikulasi and saya ada dapat tawaran untk buat degree dalam kejuruteraan aeronautik(penyelengaraan pesawat) di UTHM. Dekat situ dia ada tawarkan elektif CAT B1.1 and CAT A . Apa pendapat abg?.Sebab bila baca comment saya dengar pasal MIAT and POLI ja. Takda pulak pasal UTHM.Kalau saya terima tawaran tu yg mana satu lagi bagus antara dua tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. P call uthm n tanya dia punya ojt buat kat mana? Sebab miat n poli ada hangar dia sendiri n sda workshop sendiri. Lebih mudah nak belajar hands on. X pasti uthm ada hangar sendiri ke tak. Kalau dia offer cat B1.1 memang ok tapi hang check kat dca utm approved by dca or not

      Delete
  88. Saya student foundation science and nak further course ni degree nanti so nak tanya habis degree terus boleh apply job atau buat lesen time degree tapi saya masih kurang jelas pasal lesen ni so mohon penjelasan pasal perjalanan untuk job ni tyyvm bro 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tak paham. Ko nak amik degree bidang apa? Bidang science ka atau kapa terbang? takda nokhtah dalam tulisan ko.

      Delete
  89. assalam tuan, tuan mungkin boleh consider ADMAL Aviation College. ada menawarkan license program untuk DCAM Part 66 untuk CAT B1.1, CAT B2, dan CAT A1. yuran yang berpatutan dan ada pinjaman disediakan. Tuan boleh bertanya sendiri dgn pihak Admal. ramai yg terlepas pandang dgn college nie.

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum abang...sy nak tanye satu soalan...klau sy x masuk kolej atau mane² uni dalam bidang aircraft maintanance but sy ade experience dalam bidang ni.....jadu boleh kerr sy kerja ngan mane² company...sbb sy ade bace komen² kat atas abng kate kite perlu more experience berbanding blajar dalam bidang ni but bile suruh buat kerja jadi batu x tahu nak buat...sy ade bace tawaran yg dibuat oleh SME Aerospace bagi lepasan spm yg menawarkan kerja sambil blajar selama 1 tahun x silap sy skali ngan alaun and lepas habis 1 tahun dapat kontrak 1 tahun untk bekerja ngan SME Aerospace...pastu sy cadang lps habis 1 tahun tu sy nak kerja ngan company lain...

    jadi persoalan sy boleh ke company lain terima sy untk bekerja dengannye sedangkan sy x ambik diploma dalam bidang aircraft maintanance but ade more experience n pandai buat kerja...
    And gaji juga berdasarkan experience kan abng bukan semata mata kite ni graduate dalam bidang aircraft maitanance kan...

    Sy harap abng sudi menjawab persoaln sy...sebelum tu sy sngt suka bace blog abng ni sngt bestt...

    Terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok mcm ni. For your info, tak perlu pon diploma ni. Even kursus kat AST pon x tawarkan diploma. Kalau ko nak tau, ramai engineer kapal terbang ada SPM certificate je termasuk aku. Apa yang penting ko attend basic course such as human factor, air leg dan sebagainya untuk kerje dengan kapal. Kursus tu ambil masa setahun lebih gak nak abis.kalau termasuk ojt dua tahun. Check balik dengan kolej tu silibus apa dia ajar.banyak sangat kolej sampai aku x tau mana satu. Gaji depends pada experience kalau ko engineer. Kalau technician dah tetap.

      Delete
  91. assalamualaikum tuan admin. salam ramadhan. sye nk tnye, program apprentice mekanik kapal terbang tu mcam mne yaa? training 2 taon dekat GE Aviation, Subang. permulaan sye utk join field aircraft btol ke?? mnta pandangan tuan admin. terime kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf saya tak tau ye. kenapa la tanya macam ni. saya cuma pandai repair kapal je bang. tanya pasal pasal kolej ka apa ka saya limited info. nak tanya pasal macam mana nak turun engine ka, boleh la saya jawab.

      Delete
  92. Salam berapa gaji fresh engineer dan technician ?

    ReplyDelete
  93. Assalammualaikum abg bujang senang , saya nak tanya brapa gaji mekanikal pesawat sheet metal tu 800 ka 1ribu ka 1 ribu 2 ratus ka , mohon kongsi ilmu bang , terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. gaji normally Rm1200 minimum. Itu tak termasuk allowance lain

      Delete
  94. Assalammualaikum abg bujang senang , saya nak tanya brapa gaji mekanikal pesawat sheet metal tu 800 ka 1ribu ka 1 ribu 2 ratus ka , mohon kongsi ilmu bang , terima kasih

    ReplyDelete
  95. assalamualaikum encik, saya nak tanya, saya dapat satu tawarand daripada AATC . benarkah allied ini under kerajaan di mana ada loan ptpk diberikan kepada students dekat AATC ni? sekiranya sudah tamat tempoh 3 tahun belajar, adakah diserap masuk untuk bekerja dalam sektor atau bidang yg berkaitan? dan juga saya kurang faham tentang lesen lesen yang diperlukan untuk jadi aircraft engineer. harap encik dapat berkongsi ilmu. terima kasih encik .

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak tau dapat tajaan ptptn or mara ka, im sorry cause I don't know. Saya bukan kerja kat sana. Itu kena tanya college tu sendiri. Maaf ye. Lepas dah habis belajar kena cari kerje sendiri dik. Kolej kolej ni xda nak lias dengan company company macam airlines or helicopter. Macam biasa kena pergi interview semua.

      lesen aircraft engineer ni kat Malaysia dipanggil DCAM. Aku briefly je lah ye. Nak amik lesen ni kena duduk exam. Ada beberapa paper yang kamu kena amik. Lepas dah habis paper tu, kena pergi oral. Dah lepas oral, baru dapat buku merah or DCAM. Tapi dah dapat buku merah tu tak semestinya dah bergelar engineer. Berlambak dah sekarang orang ada DCAM license. Cuma aku punya special sikit sebab ada CAA License sekali (kerek je aku kan). Dah ada buku merah tu, cari la kerja kat mana mana company di malaysia ni. Collect workschedule and after dah collect, suruh company hantar type course. Dah dapat type course tu and dah lepas semua exam, baru la kamu pergi oral dengan company. dah lepas oral, baru la kamu dapat jadi engineer. amik masa ye. Bukan setahun dua. Ada yang bertahun tapi biasala, bersusah susah dahulu. rasa macam payah kan. tapi bila pikir balik dengan gaji yang ko dapat masa jadi engineer lebih banyak dari budak budak yang dah ada master, ko rasa berbaloi ke tak? Kat singapore engineer dia bayar 8000 to 12000 singapore dollar tau. Tu belom kat arab lagi. BUT, dont go for money. Kalau ada passion dalam bidang ni, teruskan. Kalau nak duit, baik kerje jadi agen insurance. lagi masyuk kot. aku rasala

      Delete