Sunday, January 1, 2017

Aircraft Engineer and Technician



Ramai dok komen tanya pasal kerja dekat kapal terbang. Ok ni aku nak story sikitlah kan apa yang best and tak best kerja dekat kapal terbang ni. But ini from my experience la ye. Lain orang lain la dia punya pandangan.

Kalau korang mula-mula masuk memang la semua tengok hebat je kan. Even kalau family and kaum kerabat korang tanya, mesti bangga. "Saya kerja membaiki kapal terbang". Fuhh. nampak macam grand je kan but tak semua itu indah belaka. Kerja kapal ni ada banyak benda korang kena tau. Ini bukan macam kerja baiki motor atau kereta. Kereta kalau silap repair, boleh jugak berhenti tengah jalan. Ni kalau kapal terbang, tengah fly nak berhenti kat mana? Innalillah la jawabnya. Cuba korang google pasal incident and accident untuk kapal terbang. Memang kebayakkannya ialah HUMAN ERROR. Ingat tu. Bukan computer yang salah tapi manusia yang buat kerja tak betul. One incident bila BA flight windscreen tercabut keluar. Itu pon salah satu human error jugak. Contoh la kan bila aircraft crash disebabkan human error, pilot tu confirm confirm innalillah tapi ko dekat bawah ni yang kena soal siasat. Mau masuk penjara seumur hidup. Lagi derita tau. Sebab tu kerja ni bukan dianggap remeh temeh. Kalau buat kerja ala kadar je, baik ko jangan kerja dengan aircraft.


Sebut pasal gaji tehcnician, engineer; memang tak la sebanyak yang ko sangka. Technician pon gaji start Rm1500 without including other allowances. But certain company tinggi gak gaji technician dia. Sebab tu aku sarankan semua budak amik lesen. BUT, i suggest start with mechanic or technician. Aku bukan nak mengata budak budak yang terus start belajar jadi engineer ni tak bagus but dari apa yang aku tengok, dari segi kerja and cara diaorang communicate is not as good as orang yang start dari mechanic. Sebab apa? Sebab time ko mechanic ni, ko yang buat kerja. So basically ko tau apa yang ko buat and ko faham kerja ko macam mana. Bila dah jadi engineer, ko faham situasi mechanic yang kerja bawah dengan ko. Tapi ada je kawan kawan aku yang terus jadi engineer kerja pon ok.

Sebut pasal kolej, ada banyak sekarang kolej yang menawarkan jurusan ni. Contoh Dlog, MIAT, METC, Polytechnic Banting, APR, MATA.. eh, Google sendiri lah. Ko bilih pilih nak belajar avionic atau mechanical. Avionic ni macam buat wiring la. Ko akan didedahkan dengan Electrical, Instrument, Radio and Autopilot. Anything yang kena mengena dengan wiring ko akan buat. Kena tau baca wiring diagram. Kena tau symbol symbol dalam wiring diagram. Nampak senang kan but imaginasi ko kena kuat. Kena tau arus electric tu mengalir dari mana ke mana. Nanti senang nak buat troubleshooting. Bila dah masuk kerja, kerja dalam bidang avionic ni nampak mudah tapi bila kena troubleshoot, boleh makan hari kerja dia. Untuk mechanical pulak, kerja dia memang selain wiring. Benda benda berat tu diaorang la yang buat. Tukar blade, buat sealant, tukar tayar kapal terbang dan sebagainya. Choose wisely masa nak masuk sesuatu organization.


Kerja di bidang aviation ni tak tentu masa. Ada roster dia sendiri. Sometimes kena kerja time public holiday, sometimes kena kerja masa malam jadi burung hantu. Ada yang kerja 12 jam sehari, ada yang 8 jam je. It depends on the company itself la kan. Kalau kerja kat line maintenance tu, kena pandai la kan. Bila kapal nak terbang, ada pulak defect, passenger dah masuk dalam kapal, mau tak stress ko time tu. Pilot dok tengok je ko buat apa. Diaorang pon kalau boleh tak nak delay kapal. The pressure is on you bro. Kalau delay, ko kena menjawab dengan supervisor ko. Kena tulis form ini, form itu. Banyak kerja bai.

So? korang rasa best ke kerja bidang aviation ni? Bagi aku ok je. As long as it pay the bills and pay my mini cooper.. opss.. hahaha.. lawak je ye. Choose wisely adik adik ku.

102 comments:

  1. Sekarang ni,peluang pekerjaan untuk aircraft engineer masih ok ke??or dah penuh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk middle east banyak je open. Kalau kat Malaysia ni banyak nak yang dah ada type rating. Kalau tak ada type susah sikit. But semua tu depends pada budi bicara sesuatu organization tu.

      Delete
    2. kalau boleh atau macam mane ye nak jadi aircraft engineer dan kat mana tempat yang bagus untuk belajar aircraft engineer ni

      Delete
    3. ape beza aircraft mechanic dengan aircraft maintainence technician ?

      Delete
    4. Hai... nak tanye abg sy dia ade diploma in aircraft maintenance.. tapi x tau nak mintak keje kat mane... sekarang dia mengaja kat mata joho...nak berhenti cos jauh dr emak... sebab mak pon dah x sehat sangt... blh tolong x...

      Delete
    5. Nak Tanya,, mechanical engineering boleh keje jgk ke dkt aircraft maintenance

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. saya dan rakan saya sangat berminat dengan aircraft engineering...tapi kami berdua sama2 tak ada subject fizik dan addmath...so boleh tak nak ambik bidang ni?dan mana ada IPTA yang menawarkan course ni? btw kami masih di form 5

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je tapi ko kena score subject math and sains. Kalau boleh A+. IPTA tak ada course nak jadi engineer dik. Nak ambil degree or diploma in aerospace ada la tapi lepas grad bukan boleh jadi engineer n kerje kapal. Nak kerja as an engineer kena ada lesen. Ambil course kat poli banting/miat/apr/dlog .

      Delete
    2. aku masuk MATA, Kuantan boleh lepas walaupun aku tak amik fizik. actually, science pon dah okey untuk jadi aircraft engineer ni tapi depa lebih prefer physics la dan seharusnya, science korang kena score.

      next, kat MATA ni tak kesah. addmath ke, math ke, akaun ke or whatever, korang still boleh masuk. asalkan korang lulus dapat C and above. nak tau lebih lanjut, korang boleh search kat google atau terus ke website MATA at www.mataaviation.com

      peace out.

      Delete
  6. Bro, normally how much will it cost if you go for type courses? Lg satu, bro dah kawin ke? XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depends la. Ada yang 20k je. Ada yang 50k. Depends pada kapal tu.

      Kenapa tanya aku dah kawen blom? Ada akak tak? Hahaha

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Abang,apa beza kalau saya masuk AATC dari uni awam lain??lpstu abg byr yuran AATC lps dapat kerja ke???:V(nak make sure je :v)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aatc? Emm, try college lain la dulu bro. Kalau nak tau lebih lanjut p tanya senior pasal aatc.x leh cakap kat sini

      Delete
  9. Asslm , tumpang tanya, saya nk tahu betul ke klau blaja di uthm boleh buat degree smbil buat lesen. Maknanya, smbil mnyelam minum air lah kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye tapi uthm bukan ato. X pasti mcm mana student dia boleh buat license. Or maybe tgh dalam pemprosesan untuk dapatkan approval ato.

      Delete
  10. Boleh mintk no.fon? Ada nk tnya soalan

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum tuan admin. salam ramadhan. sye nk tnye, program apprentice mekanik kapal terbang tu mcam mne yaa? training 2 taon dekat GE Aviation, Subang. permulaan sye utk join field aircraft btol ke?? mnta pandangan tuan admin. terime kasih :)

    ReplyDelete
  13. Assalammualaikum bang , demand kerja untuk sheet metal repair rasa2 ada lagi x ? Sebab ramai ckp aircraft skrg semua composite ja. takut abis blajar ni tanam anggur lgi ja 😒

    ReplyDelete
  14. Assalammualaikum bang , demand kerja untuk sheet metal repair rasa2 ada lagi x ? Sebab ramai ckp aircraft skrg semua composite ja. takut abis blajar ni tanam anggur lgi ja 😒

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak dik untuk bidang ni. Jangan risau. Yabg berlambak skang budak budak yg ada buku merah. Kat singapore tu ko tgk je semua nak sheet metal.

      Delete
  15. Assalamualaikum Tuan,
    Saya ni student lepasan easa b1.1 kat HAECO china, and target saya mmg nk jadi LAE,soalan saya

    1. Collecting 2 years work schedule
    Can i do this part while im working,and if i can what job should i search , a/c tech or a/c mech ?

    2. Boleh ke company local malaysia mcm air asia or malindo etc endorse my license after 2 year ?

    Please give a some tip tuk dptkn kerja as fresh grad, desperate la tuan 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Yes you can bro. Masa kerje tu collect as much as ws and experience. Tanya engineer kaw kaw.

      2. They can endorse if the company ubder part 145. Aku x pasti license ko tu china made license ke apa but anyhow kalau ko mcm aku buat caa license still kena convert.

      3. Tips senang je. Rajin rajin kan bukak jobstreet n linkend tu. Kalau kat malaysia x da, try pergi singapore sebab dia ada mcm program ubtuk fresh graduate. Gaji x banyak tapi memang untuk budak lepasan kolej. Ari tu aku tanya dia kabar benda ni x selalu di buka. Ko always up to date dekat jobstreet. Kalau dia open terus apply.

      Delete
  16. Hi abg, just nk tanya dulu abg bljar aircraft engineering kat mana ? Kalau saya ambil diploma aircraft engineering nilai sy akan jd technician 5 thn and than bru blh ambil exam Easa 66 utk jd LAE ? Thanks bang. Sy baru habih SPM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya belajar dekat mas training school. Dulu ada fresh intake from spm. Skang xda dah sebab banyak kolej offer course ni. Kalau ambil diploma, jadi tech x semestinya 5 tahun. Masa jadi tech tu dah boleh buat license. Kalau company baik hati, lepas dah pass semua n dapat buju merah, tahun ke 4 or ke 3 dah boleh dapat type course. Lagi celat jadi engineer.

      Delete
  17. assalam abg,saya nak tanya.

    Lepas dapat diploma, kita kena ada lesen ke untuk jadi technician?

    ReplyDelete
    Replies
    1. after diploma boleh go through as technician..klu nk jadi engineer bru kena ade lesen

      Delete
  18. A'km bang calor blindess blh jd lae ?

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Assallamualaikum w.b,t bang, if nk ambik diploma dlm avionics bab fizik apa perlu mahir and math/addmt yg paling required? Saya lepasan spm..terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji kredit je. Add math x guna pon. Math biasa je. Physic kalau bole b la

      Delete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Hi nak tumpang tanye ni
    I lepasan spm ni
    So if i ambil diploma in mech eng and continue with degree in aviation eng , license tu lain cerita eh?

    ReplyDelete
  23. Hye assalamualaikum bang.. for now ALLIED AERONAUTICS TRAINING CENTER okey x atau AVIATION MANAGEMENT COLLEGE ke??

    ReplyDelete
  24. Engineer dlm cockpit boeing 747 apa fungsinye ye..kenapa tak semua kapal ada engineer dlm cockpit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tanya soalan zaman bila ni. sejak bila sekang ada flight engineer.

      Delete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. depends on what you seek. nak degree ok je tapi lepas grad bukan terus jadi engineer. kerje bdiang tax service or qa ja la

      Delete
  26. A'km bang kat mana nk buat type course? Rabun warna boleh jadi aircraft engineer x?

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum, saya nak tanya, untuk mechanical tu, selain yang dinyatakan, apa lagi tugas dia? sbb saya perlu buat folio tentang kerjaya ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. tukar segala bagai yang ada dalam aircraft tu kecuali instrumen and electrical. depa mechanical ni allergic sikit nak sentuh wayar ni

      Delete
  28. Assalamualaikum...saya nk tanya kalau lulusan kejuruteraan mekanikal ni boleh x kerja dlm bidang ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak. anda kena start dari awal untuk bidang aviation.

      Delete
  29. Tah ler.. pada aku.. busuk2 pon amek la lesen kategori A dulu.. xyh nk g diploma degree master of universe bagai..

    ReplyDelete
  30. Boleh mintak num telefon? Nak tanye tentang bidang ni . Lebih senang whatsapps sbb nk tanye banyak soalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. soalan apa tu? bole email saja dik. Abang segan whatapp2 ni.

      Delete
  31. Assalam.. Nak tanya sikit.. Kalau tech airforce macam mana flow dia ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok, for airforce kalau nak detail boleh tengok AN kat CAAM website. before berhenti airforce, kena ojt dekat airlines mana2 selama 6 bulan. after that baru bole join airlines kalau dah berhenti airforce. saya mungkin silap sebab dah lama x bukak website caam tu tapi bole cuba bukak bang. flow dia tak susah pon. kena experience dulu dengan public aviation industry kat luar sebab kapal airforce lain. kalau abang buat heli, join ojt heli such as weststar for 6 month.

      Delete
    2. btw, ini kalau nak join airlines industry kat luar from airforce. tapi kalau abang tanya untuk jadi engineer kat airforce, sana pakai degree ja bang.

      Delete
  32. Bang citer sikit pasal interview??

    ReplyDelete
    Replies
    1. interview untuk apa? tenchnician? engineer? manager? spesifik sikit

      Delete
  33. Assalamualaikum abg saye nk tanye l,Allied Aeronautics training centre ok x bang sebab sye dpt kat sana..... Lepas tu saya nk tanye.... Bi memang pentingg ehhh untuk kerjaya nii kalu sye dpt c+ blh lagi ke bang .... Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allied college tu ok ja. tak silap dia tawarkan CAT A sahaja. Belum ada CAT B lagi. Tak silap la. Kena double check balik. Ok, english memang IMPORTANTETETETE dalam bidan aviation ni. Manual semua dalam english. Nak communicate dengan tower, pilot etc semua dalam english. Basically you must know how to write and speak in english very well. Tak da la kena perfect but at least boleh membaca dan bertutur. Ada je english yang tak kredit masuk aviation tapi lepas dah masuk tu kena la sentiasa upgrade diri tu. nak bagus english ni senang je. Ko kawan dengan budak cina dan india. Melayu ni diaorang kureng skit english.

      Delete
  34. Betol ke skrg dh x ada program ke metc direct lepas spm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. not sure. Kalau nak diploma pasal aircraft berlambak je kolej lain. Kalau nak buat lesen je, apr pon ada. pasal metc tu kena check sendiri dengan diaorang

      Delete
  35. salam bang, nk tanya kalau dh dapat lesen B1.1 mcm mana cara nk apply kerja? type rating tu mcm mana nk dapat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apply je kerja mana mana dalam bidang aviation dulu. type rating tu either beli sendiri atau company bagi. kalau ada dalam RM30k dah boleh pergi sendiri kelas dia.

      Delete
  36. Salam. Saya lepasan spm. Nak tanya, mana lagi baik, saya ambik diploma selama 2 tahun setengah atau lesen caam part 66 aircraft engineer program b1.1 ? Sebab ada yang cakap, kalau join program lesen tu boleh jadi engineer terus. Btw, apa pendapat pasal admal college. Bagus ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sapa ye yang cakap ada lesen boleh jadi engineer terus? Meh bagi dia jumpa aku biar aku ketuk kepala dia sikit. Ko ingat ko ada lesen, company nak terus bagi jadi engineer dik? berlambak dik oi yang ada lesen sekarang ni. My suggestion is go for diploma dulu and then bila dah habis first or second sem, boleh start planning buat lesen sendiri.

      Delete
  37. Kalau saya belajar tengah belajar electronic engineering skrng dekt utm bleh x nak apply kt admal

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je, admal tu macam private gak. ko ada duit ko nak apply ke glasgow pon boleh.

      Delete
  38. bang crite skit pasal technician/ mechanical.. Sy ni baru lepasan diploma mechanical engineering.., tq bang

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak cerita apa. ko ada dip bidang tu pon, dia x mo sebab xda kena mengena pasal aircraft. kalau masuk aviation, kena start fresh balik. sekarang banyak airlines hire budak2 yang dah ada basic understanding pasal aviation industry.

      Delete
  39. Aasalamualaikum saya berminat sambung degree enginering avionic MIAT Saya minat sangat sambung ke jurusan tersebut.;

    2. Boleh beri saya sedikit nasihat macam mana nak mohon perkerjaan selepa gred degree avionics ni. Keluarga saya sangat risau apabila saya kata nak sambung di miat buat eng avionics walaupun saya sudah berminat dan syarat kelayakkan saya sudah lepas kerana mereka hanya nampak mas atau malindo ets sahaja tempat yang boleh berkerja. Adakah tempat berkerja eng avionics ni hanya di syarikat penerbanga adakah pererjaan ini sangat limited di malaysia. Kalau limited biasanya mereka buat macam mana ya nak cari kerja saya pun takut

    2. Yang kedua betul ke lesen lesen skilll certificate tu tak perlu
    background diploma atau degree so kenapa miat tawarkan ya untuk degree aviation avionics ni. Adakah selepas gred di miat saya layak momohon lesen tersebut saya ada background diploma elektrical elektronik dan mekanikal (mekatronik).

    3. Saya ada background diploma elektrical elektronik dan mekanikal (mekatronik). Sekiranya saya mengambil jurusan ini semasa deree dan saya tamatkanya boleh ke saya ceburi bidang ini saya ada tengok di coment di atas encik kata kena start balik so sekiranya saya minat bidang ini saya kena ceburi kos aviation sahaja supaya saya layak mendapat lesen.


    Saya harap encik boleh beri sedikit nasihat saya kepada saya tentang peluang perkerjaan aviotion ini adakah masih diperlukan . Saya mintak maaf skiranya saya ada kasar bahasa terima kasih

    best regards,
    Student Final Year grd 2020 insyallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panjang nye. Dahla aku reply guna hp. Maaf kalau ayat aku bg ni jenis lasar malam. Harap paham la ye

      1.adakah kamu paham apa itu avionic? Avionic ni more kepada wiring. And kalau nak tau, avionic ni hot market tau. Kerje bukan dia airlines sahaja. Ada banyak company mro and small small aviation company yg perlukan orang.

      2.miat tawarkan diploma or degree supaya at least ko ada backup. Its good tho. Kalau ko join APR, memang akan 100% buat lesen tapi ko x dapat diploma. Its your choice. Ko nak diploma or ko nak lesen. Bagi aku la kan, kalau ko memang betul2 minat kapal terbang and nak sangat jadi engineer, ko pergi apr. Risky dia ialah,bila ko belajar separuh jalan lepas tu nak give up sebab susah. Nak buat lesen bukan senang ye. Banyak yg kecundang di tengah jalan.lepas grad dekat miat tu kena amik lesen sendiri. X lasgi college tu still ada buat lagi x untuk lesen cat B

      3.x kesah la ko 4.0 dalam mekatronik e, nak masuk aviation and nak pegang kapal, ko kena start dari bawah balik. Kena amik compulsory courses. Jangan buang masa amik course yg x penting kat uni kalau minat dekat aviation.

      Delete
  40. Asslm bang..if saya ambil diploma in aircraft maintenance engineer dkt poli banting...lps grad kira saya ad lesen ke mcm mn

    ReplyDelete
    Replies
    1. politeknik banting masih belom produce student untuk lesen but they are working on it now. Lepas habis poli, bole kerje di airlines or aviation company as a technician dulu. Then buat lesen slow slow

      Delete
    2. Hello..nak tanya juga if saya ambil diploma in aircraft engineering di MSU college..lepas grad tu ada peluang tak nak dpt kerja?

      Delete
    3. peluang sentiasa ada tapi kena fight with others la. Sama je mcm bidang2 lain. You must be the best for company to hire you

      Delete
    4. But senang ke nak masuk kat sesebuah company lepas grad tu?

      Delete
    5. Nak cakap senang tu x de la. Standard la kena iv semua. Kalau ko bagus, dia amik. Kalau x bagus, dia x amik. Sama je macam bidang lain. Of course company want to hire the best employee kan

      Delete
  41. Abg ni lae weststar ke? Haha just wondering sebab tame mas-from fixed wing-pastu jlin heli-B2 pulak-adakah ku kenalll

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha bukan. Saya dah bersara dari helicopter ni. Tapi kalau ada peluang nak masuk heli balik sebab masyuk.

      Delete
  42. Salam bang...nk tnya mcm contoh Kos Diploma aviation management..nnti bla degree dn hbs grad..cnth kerja apa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Without license and mandatory courses, boleh jadi tax service, camo etc. Tak boleh pegang kapal ye. X layak lagi. Nak pegang kapal, company kena hantar mandatory courses. Sebab nama course hanga amik tu pon bahagian management

      Delete
  43. Salam 2021 BangπŸ˜‚πŸ˜‚....nk tnya...dia ade elaun ke untk maintenance aircraft nii sbb bulan 3 saya pegi poli kat banting

    ReplyDelete
    Replies
    1. belajar dekat poli mana ada allowance woi. hahaha.. selamat belajar. Kirim salam sama engineer yang ada di poli sana tu. Semua tu kawan abang. hebat semua tu

      Delete
  44. Bang nak tanye, kalau di poli dia akan bagi ilmu untuk mengambil lesen A atau B, maknanya itu ke lesen untuk LAE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poli hanya bagi lesen A1 sahaja ye. Mean lepas gradute, dan lepas oral, akan dapat sijil diploma berserta lesen A1. Lesen A1 tu kira macam license tehcnician. Dia tak sampai tahap engineer lagi. Technician A1 ni boleh rectify simple defect. Kira company akan bayar ko allowance untuk lesen ni compare to technician yang tak ada lesen.

      Delete
  45. salam bang... saya lepasan diploma Vokasional dan ada skm tahap 4..saya sudah bekerja 2 tahun..pengalaman saya , saya pernah bekerja restore kereta² land rover defender dan sekarang kerja mekanik lori... jadi nak tanya apa perjalanan saya untuk nak jadi mekanik kapal terbang ni? thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak masuk bidang aviation ni memang kena start dari bawah balik. My suggestion, kalau minat tu belum 110%, abaikan sahaja. Sebab proses dia lama dik. Tak berbaloi. Unless kalau ko memang tido, makan, mimpi kapal terbang, boleh la apply. pergi lah cari ATO yang diaaprove dekat Malaysia ni. Ada yang swasta dan ada yang kerajaan. choose wisely

      Delete
  46. Asslam bang nak tnya kalau mcm sya ada deg aerospace engineering tpi Uni tak provide lesen bole tak nak krja as technician?

    2. Ada tak cara nak apply lesen (part 66) secara persendirian dgan background deg aerospace engineering?

    ReplyDelete
  47. Asslam bang nak tnya 2 soalan:
    1. kalau mcm sya ada deg aerospace engineering tpi Uni tak provide lesen bole tak nak krja as technician?

    2. Ada tak cara nak apply lesen secara persendirian dgan background deg aerospace engineering? And apa lesen specific yang sepatutnya saya ambil ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasam. Here is the answers to your questions:
      1. Boleh saja. No need license pon untuk jadi technician
      2. Boleh amil lesen di APR kalau nak. Ada lagi few institution yg provide lesen. Bole google.

      Delete
    2. Wasam. Here is the answers to your questions:
      1. Boleh saja. No need license pon untuk jadi technician
      2. Boleh amil lesen di APR kalau nak. Ada lagi few institution yg provide lesen. Bole google.

      Delete
  48. If nak ambik type rating kene gune duit sendirilah kan? Or company akan support? Mahal betul die punye yuranπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yuran type memang mahal. Kalau nak tunggu company bagi, boleh je tapi lambat lah. Sanggup ke nak tunggu? Kalau yg x berduit mcm aku ni, harapkan company je la. Hahaha

      Delete
  49. Assalam Abg Engineer..kalau mengambil jurusan kejuruteraan aeronautik atau aeroangkasa di UTM/UTHM,slps grad, boleh ke kita apply utk menjadi juruterbang sbg satu kelebihan memandangkan utk menjadi juruterbang perlukan kos yg tinggi hingga 350k. Kalau nk pegi flying school mmg mak bapak saya x mampu, mungkin dgn ada ijazah ini, ia merupakan satu kelebihan utk memasuki akademi sykt² penerbangan. Mungkin sja sbb saya pun tk tahu perjalanan dia, sdg plan nk sambung ke mechanical atau pun aeronautik. Terima kasih bnyk² bang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh apply tapi company sekarang (MAS&AA) take amid dah cadet pilot. Cost dia tinggi. Diaorang akan hire orang luar, means yang graduate dari private training school. Flying school memang mahal. Cuba mental bantuan MARA.

      Delete
  50. bang saya nak tanya sikit kalau saya amik diplama dalam engineering aeroplane ni saya nak tahu skit macam mana saya nak appply lesen tu sbb rasanya klau dip dorg takde lesen tu kan saya ada apply dkt unikl miat dpt dh offer letter tapi runsing sbb ramai yg ckp lesen lagi pnting ...sblom ni saya hampir masuk akademi tapi fully swasta ada biasiswa tapi takleh mohon ptptn nak cari duit poket dorg ada la lesen tu so saya try mohon course yg sama dekat unikl tapi unikl status dia diploma so nak tahu camna nak dapatkan lesen tu atau mmg time 3 tahn bljr tu mmg ada lesen aaarghhh pening .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. MIAT punya program aku tak pasti tapi MIAT mamang ada offer lesen. diploma dengan lesen dua dua penting ye. Kalau ko ada lesen je, kena buang kerja, ko ingat lesen ko boleh pakai dekat company non aviation? so better prepare and have both. Nak amik lesen ni boleh je buat sendiri masa dekat MIAT tu. dia pon ada offer untuk student dengan orang luar.

      Delete
  51. assalam tuan..ade soalan..saya umur dh 4 siri...ex airforce..asal trade avionic dlm airforce..saya ade ambik CAAM part 66 cat a kat adtec shah alam..kelas part time je..cuma ambik module je..masalah skrg saya tk de tempat utk collect work schedule dan juga ojt..kelas start 2017 ni dh 2021 dh 5 tahun dah..bnyk dh antar resume tp hampa..boleh bg idea tk tuan..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk CAT A, boleh je collect workschedule dekat base maintenance. tak perlu pon dekat line maintenance. Sekarang OJT semua company kena bayar bang. Even MAS pon sehari RM60 kena bayar. My suggestion, abang boleh cuba try dekat GA company. Avionic macam kita ni tak ada masalah sangat. CUba try SAS dekat subang atau AAT. nak masuk Airasia, MAS, Malindo memang payah.

      Delete
  52. Boleh ke sesiapa tolong jawab, abg engineer sibuk tu, Abg bujang terlajak pun lama tak bagi komen,sibuk juga agaknya.. he..he..

    ReplyDelete