Saturday, July 11, 2020

Degree Public University dan Engineer

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia,

ramai dok tanya dekat komen section tu, kalau ada degree in mechanical or electrical dari university tempatan, boleh ke jadi engineer? Jawapan dia, tak boleh sebab degree tu tiada kena mengena dengan kapal terbang. Kena faham bahawa course course yang ada belajar di University tu tak sama dengan course yang balajar pasal kapal terbang. Untuk menceburi bidang aviation, kena ada mandatory or compulsory courses.

Jadi bila nak masuk bidang aviation, kena start dari awal. Tak kesah la ko ada Degree, Master or Phd sekalipun, memang wajib kena attend courses ni.

Kat mana nak amik courses ni? Boleh check link ni :http://www.caam.gov.my/wp-content/uploads/Approved-Training-Organisation-OCT-2019.pdf

Ini adalah ATO atau Approved Training Organization yang student student boleh amik lesen dan belajar basic pasal aircraft. Ada yang swasta dan ada yang government. Kena ingat certain ATO ada yang buat license dan ada yang cuma bagi basic training sahaja. Contohnya macam Politeknik Banting hanya provide basic training untuk student dan diploma aircraft engineering. ZRST tak buat diploma tapi dia boleh provide type course untuk student. Jadi kalau nak belajar, make sure ATO tu ada dalam list yang diberikan di atas. Jangan pergi dekat training school yang tak approve oleh CAAM. Nanti buat rugi duit je ye,

Mana satu ATO yang bagus? Kalau nak ikutkan, direct company intake lagi bagus sebab lepas habis belajar, terus jadi staff dan bekerja di company itu tapi sekarang ni, memang company tak buat lagi. Plus, economy dunia tak cantek. Maka anda semua terpaksa la pergi either private or gov. Perlu di ingatkan bahawa tak ada ATO private or gov yang menjanjikan lepas habis study, boleh terus dapat kerja ye. There is no such thing like that today. Ko lepas habis belajar, cari kerja sendiri.

2 comments: